luni, 7 februarie 2011

CUM SA NE JUCAM DE-A DATARILE

joi, 19 februarie 2009


CUM SA NE JUCAM DE-A DATARILE








De cateva zile bune n-am mai apucat sa scriu nimic pe aici - nu ca n-as fi avut chef - timp n-am prea vut, e drept - dar am tot strans material si nu eram hotarata inca de ce sa ma apuc... Dar uite ca-mi da diavolul ghies... nu, nu era asa - imi scrie o cititoare sa ma duc pe STYLE UP ca sa vizionez niste datari de mai mare frumusetea. Ras garantat, tavaleli pe covor si tot tacamul. Normal ca m-am dus, in regim de urgenta - nu neaparat ca sa rad, m-am dus ca de aia sunt VINTAGE POLICE. Chit ca afara e atat de frumos incat iti vine sa-ti urezi singur "Un An Nou fericit!" si "Craciun imbelsugat", sa tai cainele si sa-l bagi la cuptor pe post de purcel de lapte cu maru-n gura...
Asa ca m-am dus pe STYLE UP, dupa cum ziceam - un loc pe und enu trec prea des pentru ca-s multe pene, fulgi, blanite roz si galbene, pantofi pozati pe pulovere si tot felul de chestii minunate care ma fac sa devin mai rea decat sunt eu de obicei. Am zis sa nu deranjez oamenii, ca n-au treaba cu vintage-ul. Serios?! Uite ca au, si inca in stil mare - dar intr-un stil ca e posibil sa-ti iasa ochii din orbite ca cepele.
Ce gasim noi aici? Pai gasim cam asa:
1. O jacheta vintage datata 1928.
2. O rochie vintage datata 1936.
Bun. Sa nu ne impacientam - desi niste fiori de groaza ma cam trec pe sira spinarii... da' rau, nu asa oricum...
Amandoua pozele, dupa cum vedeti sunt cat se poate de neclare. Chestie care, totusi, nu ne deranjeaza foarte mult. Jacheta vintage - care din poza pare a fi un rosu deschis (nu bagam mana-n foc), cu doua randuri de nasturi metalici, guler rotund, buzunare anterioare taiate, o eticheta pe care scrie Walter si masura 38 (banuiesc ca e si masura pe eticheta, nu? sau a fost dedusa prin mijloace magice?) ne inspira instantaneu o frumoasa jachetica de sfarsit de '80 (1980, n-o luati razna), cam un '87-'88, asa.  De unde pana unde 1928?
Sa luam problema de coarne - adica de acolo de unde incepe ea - jacheta, 1928. In 1928 (precis, nici 1927, nici 1929) jachetele aratau ca in foto nr. 3. Cu toata bunavointa si tot n-as reusi sa gasesc nici macar o asemanare vaga. Sau ca in foto 4. Lucrurile sunt atat de evidente incat nu cred ca e cazul sa mai insistam.
2. Trecem la a doua problema, rochia din 1936. Aici problema e ceva mai spinoasa pentru ca seamana (dar nu rasare). Sa vedem de ce.
Ce gasim noi aici? O rochita pozata neclar - guler rotund, maneci usor bufante, posibil conice. Talie. Nasturi metalici?Hmmm. Lungime cam pana sub genunchi, din cat pot deduce eu dimensiunile. Masura 36 (dedusa cum?). Nu are pense. Ok. Matase moarata? Bumbac su amestec de matase? Matase sintetica? Nu ma-ntrebati ca, na, nu stiu. Asa ca o luam de la capat.
Fix in 1936 rochiile aratau cam ca cea din stanga din foto nr. 5. Sau din dreapta, uitati-va unde doriti. Tot in 1936 mai aratau si ca in foto nr. 6.
Si atunci? Da' ce, o rochie anii '70 chiar nu va place?Nu se accepta scuza ca-s luate de pe ebay si ca astea-s datarile acolo. sau ca mi le-a vandut X sau Y si asa le-a datat. Ca atunci chiar ma enervez.
Recomandarea pentru STYLE UP este sa continue sa se ocupe de blanite, margelute si paiete. Si cam atat.

Niciun comentariu: