luni, 7 februarie 2011

1953 - VINTAGE

miercuri, 21 octombrie 2009

1953 - VINTAGE






Azi de dimineata m-am gandit asa, brusc si fara menajamente, ca ar fi cazul sa vorbesc despre anul 1953. N-am vreo motivatie speciala cu exceptia faptului ca nu reusesc in ruptul capului sa gasesc pretioasa lista pe care era notat in detaliu tot ceea ce ar trebui eu sa dezvolt in urmatoarea perioada pe Vintage Police. De aici, se pot trage urmatoarele invataminte/raspunsuri corecte:
1. listele sunt facute ca sa fie pierdute
2. planul cincinal nu functioneaza cu mine
3. who the fuck cares?!
Toate raspunsurile sunt corecte, da' bucutati-va ca n-ati castigat nimic. Asa.
De ce 1953? E un an la fel de bun ca si altii (sau la fel de prost, acum depinde de perspectiva).
Incepem, ca de obicei, cu DESCRIEREA generala:
1. Rochia este vedeta indiscutabila a acestui an, in doua variante principale care vor ramane in istoria modei:
a) Dior lanseaza tipul "lalea" - umerii sunt mai largi, usor trapezoidali, talia foarte accentuata, fusta clos. Imaginea obtinuta este cea a unei siluete ideale, "de printesa" (de data asta nu cu "tz"). Tot Dior, la mijlocul acestui an, reuseste sa provoace un mic scandal, scurtand considerabil fusta sub genunchi - pareri pro si contra, evident, scor 1-0 pentru Dior.
b) Diversele combinatii formate din rochie + jacheta, rochie + sal, rochie + pardesiu/haina/vesta sunt castigatoare. Aduse in prim plan tot de Dior, dar si de Balenciaga.
Deci rochia nu mai este un element solitar - aceeasi importanta o au in acest an PARDESIELE care, de multe ori, dau impresia unei rochii, urmaresc linia corpului, cu accent pe talie si pe umeri. Ca inovatie absoluta: haina de ploaie cu aspect metalizat. Don't blame me...
Pentru sezonul toamna - iarna rochiile raman la loc de cinste, alaturi de ele capatand aceeasi importanta si taiorul, format din trei piese, bluza, jacheta sau cardigan si fusta.
Pe locul trei gasim PULOVERELE (si rochia-pulover din tricot de casmir, de exemplu) foarte complicat impodobite, cu margele, broderii si blana. Pe astea deja le cunoasteti, inclusiv in variantele lor ulterioare de pana in 2009 asa cum apar ele pe blogurile romanesti.
MATERIALELE
Cele pretioase au intaietate in acest an: necesitatea femeilor de a se simti elegante este mai presus de orice. Casmir, stofe pretioase, dantele, catifea. O exceptie importanta este bumbacul "nobil": este brodat cu margele, cu pietre semipretioase sau tivit cu blana.
Surpriza: acrilicele si celebrul orlon, nu vazute ca materiale ieftine asa cum sunt considerate in zilele noastre, ci ca noutati "de lux".
CULORI: in primavara 1953 este domnia culorilor pastel - feminine, delicate si extrem de potrivite cu forma si cu materialele preferate in aceasta perioada; predomina rozul portelan si albastrul foarte deschis. Pentru toama si iarna: alb si negru, in ton cu eleganta absoluta ceruta de noile modele. Secundar: maro-uri calde, verde, gri.
Alte elemente demne de luat in seama:
1. JUPONUL ramane la fel de important ca si in anii precedenti si nimeni nu da semne ca ar avea de gand sa renunte la el. Ca noutate si "chic" absolut: jupoanele din nylon le inlocuiesc pe cele din muselina, tafta, dantela si bumbac.  Talia era aboslut necesar sa fie extrem de bine marcata si de subtire - asa ca imaginati-va ce harnasament era pe dedesubt. Cinch-bra rulz. Nu va recomand sa incercati asta fara antrenament, s-ar putea ca dupa sa va lipseasca o coasta la numaratoare...
Asa, despre ce vorbeam? A, ALTE ELEMENTE.
PRINTURI: in principal inspirate din natura (florale, frunze, crengi etc.) dar si geometrice. Stele, sori si alte chestii spatiale. Foarte multe broderii din margele peste tot: maneci, guler, piept.
Cat pe ce sa uit de BLANURI - extrem de importante, insa toate in varianta "minimalista". Ca piese separate: cape si bolerouri. Nurca e pe primul loc (I agree..). Inovatie: vulpea aurie.
ACCESORII. Pe primul loc, incontestabil, se afla palariile. In general de mici dimensiuni, cu forme geometrice foarte bine definite, decorate insa din abudenta cu fructe, flori si alte ornamente, inclusiv broderii din margele sau blana. Unele arata a castron (ma rog, castronas), altele a ...farfurie. Moment de schimbare totala in incaltaminte: pantofi cu bot ascutit si toc mic subtire. Inutil sa precizez ca toti pantofii de seara erau brodati sau macar ornamentati cu catarame cu pietre, fundite etc. Posetele sunt in general de mari dimensiuni, favorita fiind "geanta de calatorie". Probabil ca bonus iti dadeau si un carator de geanta...
Pentru bijuterii este preferat aurul, ornat cu diverse pietre pretioase sau semipretioase, si - muhaha - cerceii rotunzi. Da, exact aia la care va ganditi... toarte, colaci, covrigi.
Cam asta ar fi anul 1953, bucurati-va de el ca nu se stie unde ne oprim data viitoare. Evident, tot la vintage.

Niciun comentariu: