luni, 7 februarie 2011

VINTAGE - ROCHIA ANILOR '50 (II)

marți, 16 martie 2010

VINTAGE - ROCHIA ANILOR '50 (II)




Din cate-mi aduc eu aminte, ramasesem ultima oara sa jucam x si y, spanzuratoarea si alte chestii aidoma si vorbeam despre tiparele A, H si Y urmarind cum aluneca maslina prin corsaj...
O sa va zic eu: nu aluneca. Asta mai ales daca e vorba de o chiftea care plonjeaza in decolteul unei rochii anii '50, se opreste fix acolo unde nu trebuie, ca un minunat si parfumat ornament carnal. Imi vin lacrimi isterice in ochi numai cand ma gandesc la scena asta, mai ales ca n-am fost eu victima decorarii cu chifteaua in cauza: eu doar am lansat-o. Evident, de aici (daca aveti intentii serioase), se poate deduce pana si constructia riguroasa a unei rochii '50.
Si, ca sa vorbim de lucruri riguroase care nu doar ca nu te lasa sa respiri, dar nici macar sa mananci, o sa o luam de la inceput (in sens cronologic de data asta) si-o sa ne intoarcem in 1951. Asta in conditiile in care (sper), toata lumea e de acord cu mine ca 1950 face parte din decada '40.
Daca rasfoiti revistele din aceasta perioada o sa vedeti ca modelele sunt tare zambarete - am eu o senzatia ca zambetul ala era provocat automat, dintr-o oarecare lipsa de aer. Talia e extrem de subtire - oricum, cura de slabire era asigurata in principiu, in special in spatiul european. Inca de la inceputul anului, Dior (ca de obicei) isi vara coada si introduce un tip de fusta closata, cu accent pe solduri si talie; iar aceasta regula face ca nu doar rochiile sa para rochii ci si pardesiele si paltoanele. manecile sunt in general bufante (in sensul anilor '40, nu al anilor '80, evident), gulerul e rotund iar nasturii, de foarte multe ori, supradimensionati. Pana la sfarsitul anului fusta va ajunge sa inglobeze atata material incat da senzatia unei rochii de printesa. Lungimea se opreste, decent, undeva la mijlocul fluierului piciorului. Ca materiale, iese in evidenta matasea santung si brocartul de provenienta italiana insa marea noutate sunt materialele sintetice, folosite de aceasta data pe scara larga. Primeaza dacronul si orlonul pe care le vom intalni pana hat, la sfarsitul anilor '60. Nylonul si rayonul nu sunt date nici ele la o parte, fiind folosite cu succes pana astazi (ok, cu diferentele de rigoare, in special de aspect). De aici vor rezulta rochii minunate din texturi "tricotate", matase naturala amestecata cu nylon sau rayon. O alta caracteristica a acestui an sunt rochiile "2 in 1": am amintit, din aceasta categorie, ceva mai devreme, rochia-palton si rochia-pardesiu insa exista si rochia de zi/seara a carei caracteristica principala sunt ornamentele detasabile, cateodata prinse chiar pe interior cu fermoar.
Toate aceste elemente, aparent disparate, vor duce la "inventii" si obsesii importante care se vor perpetua (unele) pana in anii '60. Despre toate acestea insa, data viitoare.
Intre timp aveti grija cum gestionati relatia decolteu-chiftea, sa n-aveti parte de vreun coup de foudre...

In foto puteti admira asa:
1. Rochie 1951, semnata Jacques  Fath
2. Coperta revistei Life, 5 martie 1951.
3. Rochie de seara Dior, octombrie 1951

Niciun comentariu: